”Miksi nettisivuilla ei ole kävijöitä?” ”Miksi emme saa nettisivujen kautta lisää asiakkaita?” Moni yritys ja toimija kamppailee nettisivu näkyvyyden kanssa, vaikka nettisivut näyttäisivätkin visuaalisesti hyvältä, houkuttelevalta ja vielä toimivatkin. Kotisivujen eteen on tehtävä paljon töitä, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät verkkosivuston tarjoamien palveluiden tai tuotteiden äärelle. Pelkät satunnaiset kävijätkään eivät vielä riitä yhteydenottojen tai laadukkaiden liidien saamiseksi. On tehtävä suunnitelmallista, oikein kohdennettua markkinointia. Tapoja tulla löydetyksi ovat esimerkiksi printtimainonta, somemainonta, aktiivinen läsnäolo somekanavissa, orgaaninen hakukoneoptimointi sekä google-mainonta, johon tässä kirjoituksessa perehdytään tarkemmin.
Google-mainonta on tehokas työkalu nettisivujen näkyvyyden parantamiseksi
Nettisivut ovat kuin kivijalkakauppa: kun perustaa uuden liikkeen, sinne ei ryntää ihmisiä sisään ennen kuin kerrotasiakaskunnalle, että tällainen liike on perustettu. Mutta miten sitten ohjata kävijöitä uuteen kivijalkakauppaan – eli tässä tapauksessa uusille nettisivuille? Google-mainonta on ehdottomasti tehokkain keino.
Mitä google-mainonta on?
Google-mainonnan suosituin ja tunnetuin muoto, hakusanamainonta, tarkoittaa sitä, että Googlen hakutulossivulla näytetään käyttäjän tekemään hakuun liittyvä tekstimainos ja linkki. Ulkoasultaan maksetut mainokset ovat kuin orgaanisia hakutuloksia, mutta ne näkyvät hakutuloksissa ensimmäisenä ja ne voi tunnistaa ”Mainos” -merkinnästä.
Lisäksi mainontaa voi tehdä Googlen Display-verkostossa, johon kuuluu muun muassa yli 2 miljoonaa nettisivua, verkkokauppaa ja muuta sivustoa sekä noin 600 000 sovellusta. Google Display -mainokset voivat olla tekstimuotoisen mainoksen lisäksi videoita ja bannereita.
Google-mainonnan hyödyt
Google-mainonta sopii kaikille yrityksille, jotka haluavat panostaa verkkosivuston diginäkyvyyteen. Olemme huomanneet, että asiakkaat, jotka ottavat nettisivujen rakentamisen lisäksi heti käyttöön myös google-mainonnan, ovat saaneet välittömästi huomata tuloksia. Juuri perustetut sivut ovat tavoittaneet niiden julkaisun jälkeen jopa yli 700 kävijää kuukaudessa ja lisäksi alasta riippuen vaihtelevan määrän yhteydenottoja, joista osasta on syntynyt uusia asiakkaita. Monet ovat jatkaneet google-mainontaa kanssamme kokeilujakson jälkeen. Google-mainonnasta hyötyy paitsi uudet verkkosivustot, myös pk-yritykset ja suuremmat yritykset, joilla on vakiintunut liiketoiminta.
Google-mainonnalla saadaan tuloksia nopeasti
Google-mainonta on loistava työkalu brändin tietoisuuden kasvattamiseen, oli kyseessä sitten markkinoinnin ensi metrit tai halu kokeilla tehokasta mainontaa jo pidempään toiminnassa olleelle yritykselle. Googlen yleisin mainontamuoto, hakusanamainonta, on ainoa markkinointityökalu, jolla nettisivusi saadaan esiin hakukonetuloksissa juuri niillä avainsanoilla, jotka ovat yrityksellesi tärkeitä. Hakusanamainonnalla voidaan valita tarkasti ne haut, joilla haluat viestisi välittyvän potentiaalisille ostajille. Toisin sanoen, asiakas näkee mainoksesi juuri sillä hetkellä, kun hän etsii tarvitsemaansa palvelua.
Tarkka kohdentaminen
Google-mainonnan yksi suurimmista hyödyistä onkin sen tarjoamat ominaisuudet tarkkaan markkinoinnin kohdentamiseen. Google-mainonnassa mainoksen viesti, kohderyhmä sekä se, millaisissa hauissa mainosta näytetään, ovat täysin mainostajan päätettävissä. Toisin kuin orgaaninen hakukoneoptimointi, google-mainonta ei rajoitu sanatarkkaan optimointiin, vaan yhteys voidaan saada useampaan asiakkaaseen kerralla. Esimerkiksi maantieteellisesti google-mainonnalla tavoittaa tehokkaammin asiakaskuntaa useammilta eri sijainneilta.
Tulosten ja kustannusten seuranta
Google-mainonnassa saatujen tulosten ja mainostamiseen käytettävän budjetin seuraaminen on helppoa. Google-mainonnassa kampanjaan käytettävä maksimi summa määritellään etukäteen kuukausi- tai vuorokausitasolla, tai yksittäistä mainosta kohden. Mainostililtä voidaan seurata esimerkiksi klikkausten määrää sekä sitä, miten mainoksesta nettisivulle klikkaavat käyttäjät käyttäytyvät sivustollasi. Google-mainonnalla voidaan saada dataa esimerkiksi siitä, millä hakusanalla palvelusi löytänyt kävijä on tehnyt sivustosi kautta yhteydenoton ja kuinka moni klikkaus johtaa yhteydenottoon ylipäätään. Lisäksi mainoksia voidaan hallita, tarkkailla ja muokata datasta saatujen tietojen mukaan. Mainoskampanjan voi keskeyttää, sen budjettia voi muuttaa ja avainsanoja vaihdella milloin tahansa.
Google-mainonta vs. orgaaninen hakukoneoptimointi
Sekä google-mainonta että orgaaninen hakukoneoptimointi ovat yritykselle tärkeitä sijoituksia. Google-mainonnan hyödyt korostuvat nettisivujen julkaisun alkuvaiheessa, kun taas orgaaninen hakukoneoptimointi on avainasemassa pidemmällä aikavälillä. Maksullinen ja orgaaninen hakukonemarkkinointi tukevat toisiaan, sillä google-mainonnan menestymiseen vaikuttaa myös esimerkiksi se, miten laadukkaana Google näkee laskeutumissivun, jolle mainoslinkki johtaa.
Markkinointi on sijoitus yrityksen tulevaisuuteen. Varaa ilmainen kartoitus google-mainonnalle!
Sen lisäksi, että google-mainonnan tulokset voidaan nopeasti nähdä nettisivujen kävijämäärissä, potentiaalisten asiakkaiden löytymisessä sekä yhteydenottojen kasvuna, google-mainonnasta saa loistavaa dataa yrityksen tulevaa markkinointia varten. Google-mainonnasta saadut tiedot siitä, minkälaiset hakusanat, tekstit ja kohderyhmät tuottavat tulosta toimivat erinomaisena pohjana esimerkiksi juuri pitkäjänteiselle, orgaaniselle hakukoneoptimoinnille.
Mietitkö, voisiko yrityksellesi sopia google-mainonta? Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa maksuton kartoitus! Ammattilaisemme auttavat sinua ymmärtämään googlemainonnan hyödyt juuri teidän yrityksenne verkkosivustolle. Yhteystiedot ->