Voiko somea käyttää väärin? Yksityishenkilöt ehkä eivät, mutta yrityskäyttäjät sortuvat usein huomaamattaan virheisiin, jotka heikentävät mahdollisuuksia menestyä somemarkkinoilla. Tietyillä peliliikkeillä yritystilin näkyvyyttä on helppo parantaa, kun taas joihinkin tapoihin kangistumalla yleisö pienenee kasvun sijaan. Kuinka suuri merkitys kohderyhmän rajaamisella ja kanavan valinnalla on? Entä miten julkaisujen laatu, sisältö ja sävy vaikuttavat somesta saatuihin hyötyihin? Mikä on tyypillisin virhe, mitä somemarkkinoinnissa tehdään? Tässä blogikirjoituksessa avaamme muutamia yleisimpiä virheitä, joita kannattaa parhaansa mukaan vältellä yrityksen somea tehdessä.
Kohderyhmän rajaamattomuus ja kanavan valinta
Kosmetiikkauutuuksia LinkedInissä ja laskutusohjelmistoja TikTokissa – liian usein koitetaan markkinoida tuotetta tai palvelua väärässä somekanavassa, vaikka kohdeyleisö on suhteellisen helppo määrittää pienellä ajatustyöllä. Rajaamalla somekuluttajista ne käyttäjäryhmät, jotka ovat oikeasti potentiaalisia ostajiasi, saavutat tuloksia nopeammin ja todennäköisemmin. Voit lukea somekanavien valinnasta tarkemmin kanavien ominaisuuksia ja yleisöjä käsittelevästä blogikirjoituksestamme .
Monesti yritystilit pyrkivät keräämään somessa seuraajia ja näkyvyyttä tuottamalla sisältöä, joka yrittää palvella kaikkia mahdollisia yleisöjä. Tällöin ansana on, että relevanttia sisältöä ei todellisuudessa onnistuta tuottamaan kenellekään. Muista siis miettiä kuka asiakkaasi on ja minkälaista sisältöä asiakas voi haluta – esimerkiksi oivalluttavaa, informatiivista, hauskaa, tunnelmallista tai tunteita herättävää.
Sisällön laatu
Toinen kompastuskivi löytyy usein sisällön laadusta. Huonolaatuisilla tuotekuvilla sekä ikivanhoilla graafisilla kuvituksilla on varmasti tunnearvoa, mutta nyt on aika päivittää visuaalinen ilme 2020-luvulle.
Mieti esimerkiksi näitä:
- Tulevatko yrityksesi värit, fontit ja yhtenevä kuvamaailma esiin kaikissa julkaisuissa?
- Vastaavatko tekstisisällöt julkaistua kuvaa tai videota?
- Onko teksti huoliteltua ja kiinnostavaa?
- Ovatko hashtagisi relevantteja sisällön ja yrityksen kannalta?
Mikäli sisältö ja visuaalinen ilme hyppivät somekanavalla koirasta kukkaruukkuun, on käyttäjien sitouttaminenja seuraajien saaminen haastavaa, jopa epätodennäköistä. Ratkaisu? Yhtenäinen visuaalinen ilme someen ja sisällölle selkeä suunnitelma. On tärkeä löytää brändisi punainen lanka!
Sisältö
Sisällön laadun kanssa käsi kädessä kulkee tietysti itse sisältö. Hyvin usein somessa kerrotaan vääristä ja epäoleellisista asioista tai yritetään saada käyttäjä toimimaan liian voimakkailla kehotuksilla. Samalla, kun mietitään kohderyhmää ja sisällön visuaalista laatua, on myös tärkeä tunnistaa, minkälainen sisältö puhuttelee sen katsojaa. On hyvä muistaa, että suora osto- tai tilauskehotus on harvoin toimiva viesti. Sen sijaan kannattaa aloittaa jostain pienemmästä, kuten saada käyttäjä kommentoimaan kokemuksensa tai vastauksensa esimerkiksi julkaisussa esitettyyn kysymykseen. Kun sitoutat someyleisösi julkaisuihisi, tuntuu ostopäätöksen tekeminen pikkuhiljaa luonnollisemmalta.
Sisällön julkaisutahti
Somen mennessä koko ajan rennompaan suuntaan, on totta, että kohderyhmien ja sisällön laadun rajat häilyvät yksittäisten julkaisujen osalta. Somen hektisyys ja sisällön tulva kuitenkin korostavat ongelmaa, joka on jo pitkään ollut suurimpia virheitä yritysten somekäyttäytymisessä; sisältöä ei tuoteta tarpeeksi usein. Vuosittaiset joulun, uudenvuoden ja juhannuksen toivotukset ovat harmittavan monen yritystilin ainoat somepäivitykset. Yritykselle, jonka tavoitteena on parantaa läsnäoloaan somessa, suositellaan kahta julkaisua viikossa.
Seurannan puute
Viimeinen mainitsemamme kehityskohta ei ehkä näy ulospäin yksittäisinä julkaisuina tai näkyvyyden kasvuna, mutta on tärkeä taustatekijä niiden kannalta. Vaikka kaikki yllä mainitut sisältöön liittyvät yksityiskohdat ovat kunnossa, somessa on tärkeä osata reagoida muutoksiin nopeasti. Muun muassa tätä varten on oleellista opetella seuraamaan someyleisön käyttäytymisestä saatavaa dataa. Mikäli somen menestystä, sisällön yksityiskohtaista tavoitettavuutta, kommentointia ja jakamista ei seurata säännöllisesti, on mahdoton päästä kiinni siihen, minkälaista sisältöä kannattaa tuottaa ja julkaista.
Jokaisella somekanavalla on yritystileille maksuttomia, helppokäyttöisiä seurantatyökaluja. Niistä saaduista luvuista näkee nopeasti, minkälainen sisältö saavuttaa näkyvyyttä ja sitoutumista parhaiten sekä esimerkiksi minkälainen on seuraajiesi ikäjakauma. Näistä on hyvä lähteä liikkeelle!