Tässä blogikirjoituksessa autamme ymmärtämään eri somekanavien mahdollisuuksia ja ominaisuuksia yrityskäyttäjille. Some tarjoaa loistavan alustan asiakkaiden kanssa viestimiseen, yleisön kasvattamiseen sekä brändimielikuvan vahvistamiseen. Oikein hyödynnettynä yritys saa somen eri kanavien avulla tuotua esiin tuotteitaan ja palveluitaan helposti lähestyttävällä, persoonallisella tavalla. Kun ymmärtää eri somekanavien käyttäjäkunnat ja tavoitettavuudet, on helpompi suunnitella yleisölle sopivaa sisältöä.
Facebook, Instagram, LinkedIn vai TikTok? Tutustu alta yleisimpiin somekanaviin!
Somekanavaa valitessa tulee ensimmäisenä miettiä, minkälainen käyttäjäkunta kyseisellä kanavalla on. Facebook lienee kaikista somekanavista perinteisin ja sitä käyttää edelleenkin kaikenikäiset yleisöt. Facebook tarjoaa loistavat mahdollisuudet esimerkiksi yrityksen nettisivusisällön, kuten blogien ja artikkeleiden, jakamiseen sekä sisältömarkkinoinnin eri tarpeisiin. Lisäksi Facebook ja Instagram julkaisujen hallinnointi- ja mainontatyökalu Business Suite tarjoaa ainutlaatuiset mahdollisuudet kohdennettujen mainoskampanjoiden luomiseen sekä kävijämäärien ja näkyvyyden analyyttiseen seuraamiseen. Tästäkin syystä Facebook on Instagramin ohella toinen kanavista, jonka käyttöä yritykselle suositellaan ensisijaisesti.
Minkälaista kohderyhmää Facebookissa kannattaa tavoitella?
Moni käyttäjä on liittynyt Facebookiin jo sen alkuaikoina kanavan toimiessa kuluttajien omien päivitysten ja kommunikoinnin alustana. Facebookin käyttäjät selaavatkin alustaa usein juuri omien tarpeidensa täyttämiseksi ja siksi se on hyvä kanava yritykselle, jonka kohdeyleisö löytyy tavallista kuluttajista.
Alun perin kuvapalveluna tunnetuksi tullut Instagram on vuosien aikana niittänyt suosiota etenkin nuorison keskuudessa. Facebookin tavoin kanava tavoittaa kuitenkin nykyään lähes kaikenikäiset somekäyttäjät. Instagram toimii vahvasti kuva- ja videosisältö edellä ja kuten moni somea kuluttava käyttäjä on varmasti huomannutkin, Instagramin ja Facebookin ulkoasujen välillä on selkeä ero kuvan ja tekstin asettelun suhteen. Jos Facebookissa on helppo jakaa linkki ajankohtaiseen asiantuntijakirjoitukseen, Instagramin kuvatekstikenttä ei salli linkkien liittämistä lainkaan – ainakaan tällä hetkellä. Niinpä Instagramissa sisältöä on tärkeä miettiä siltä kannalta, minkälainen julkaisu saa kuluttajan tekemään jatkotoimenpiteitä, kuten esimerkiksi siirtymään yrityksen profiiliin ja seuraamaan tietokentästä löytyvää linkkiä.
Minkälaisen yrityksen kannattaa hyödyntää Instagramia somekanavana?
Todella laajana yleistyksenä voidaan sanoa, että lähes kaikki modernit yritykset löytyvät Instagramista toimialasta riippumatta ja kanavaa voi rohkeasti käyttää, kunhan julkaisut ovat visuaalisesti näyttäviä ja huomiota kiinnittäviä.
Erityisen hyvin Instagram sopii kauneus-, muoti-, ravintola- ja viihdealan yrityksille, mutta kuten mainittu, lähes jokainen yritys löytää varmasti tavan hyödyntää Instagramia markkinointikanavana. Instagramia käyttävän yrityksen on kuitenkin hyvä muistaa, että Instagram vaatii säännöllistä julkaisutahtia hyvän näkyvyyden saavuttamiseksi.
LinkedIn on jo mainituista kanavista tuorein alusta ainakin suosion puolesta. LinkedIn on ehdottomasti yritysasiakkaita tavoittelevalle palvelulle tai tuotteelle sopiva kanava ja sieltä tavoittaa varminten juuri yritysten päättäjähenkilöitä. Yksittäisiä kuluttajia kanavan kautta ei kannata tavoitella, ellei yrityksesi tuote kohdistu arkista työelämää hyödyttäviin ratkaisuihin, kuten esimerkiksi ohjelmistoihin, työkaluihin tai verkkoalustoihin, joita myös kuluttajamarkkinoilla ostetaan.
Mainonta ja näkyvyys LinkedInissä
LinkedIn on maksetun mainonnan osalta haastavin ja hintavin somekanava, mutta vastaavasti hyvällä, laajaa yleisöä koskettavalla orgaanisella (eli ei-maksetulla) julkaisulla voi saada valtavan näkyvyyden. LinkedInissä yrityksen on hyvä jakaa markkinointisisältöä asiantuntevasta ja perusteellista näkökulmasta, sillä tämän kanavan yleisö on usein hyvin kiinnostunut tutustumaan tuotteisiin ja palveluihin sekä siihen, miten he voivat hyötyä uusista innovaatioista. LinkedInissä julkaisutahdin tiheys ei ole näkyvyyden kannalta niin merkittävä kuin esimerkiksi Instagramissa.
TikTok
TikTok on näistä somekanavista kaikista uusin, mutta ei varmastikaan monelle täysin tuntematon. TikTokin kävijämäärät rikkovat maailmanlaajuisia ennätyksiä, mutta silti on hyvä muistaa, että se on edelleen suosituin kanava 18–25-vuotiaiden keskuudessa. TikTok on äärimmäisen koukuttava kanava ja siellä kulutetaan sisältöä poikkeuksellisen pitkiä aikoja putkeen.
TikTok -mainonta sekä spontaani ja aktiivinen päivittäminen
TikTok ei ole Suomessa vielä kovin suosittu mainonta-alusta, joten kilpailu voi olla alasta riippuen hyvinkin pientä. Yhdysvalloissa TikTok -mainonta on viime aikoina ollut suuressa nousussa. Parhaillaan TikTokiin sopivalla sisällöllä varustettua mainoskampanjaa ei edes erota TikTokista maksetuksi sisällöksi, sillä mainokset ilmestyvät videoita selaavalle kuluttajalle luonnollisena osana muiden TikTokkien virtaa.
TikTokkia miettiessä yrityksen on hyvä muistaa, että sinne tulisi tuottaa noin 15–60 sekunnin mittaisia videoita matalla kynnyksellä. TikTokissa menestyvä sisältö on hyvin erilaista muiden kanavien kanssa, eivätkä perinteiset videomainokset tai näyttävät graafiset teokset menesty siellä juuri lainkaan. Toisin sanoen, kuinka hyvin teidän firmanne heittäytyy nuorison kehittämiin, nopeasti trendaaviin videohaasteisiin? Siitä TikTok näkyvyys on pitkälti kiinni.
Yksi vai useampi kanava?
Vaikka somekanaville on helppo määritellä suhteellisen tarkat kohdeyleisöt, on hyvä muistaa, että somea yksityishenkilönä kuluttavat käyttäjät voivat selata sisältöä yrityksensä tai työpaikkansa silmin – ja toisin päin. Siksi somekanavan valinnan lisäksi on yhtä tärkeää miettiä julkaisujen sisältöä ja sitä, ketä sisällöllä on tarkoitus tavoitella. Yrityksen kohderyhmä voi olla sekä kuluttajamarkkinoilla että yrityssektorilla toimivat käyttäjät. Erityisesti silloin on hyvä miettiä useamman alustan haltuunottoa ja sisällön strategista suunnittelua kanavakohtaisesti.
Yrityksen somekanavien määrälle ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta lähtökohtaisesti on parempi panostaa kunnolla yhteen tai kahteen kanavaan kuin yrittää ottaa haltuun liian monta kanavaa. Kiireessä luotua sisältöä ja liian harvoja julkaisuvälejä ei voi paikata sillä, että kunhan vain on kaikissa kanavissa jotain. Yhdellekin somekanavalle on haastava tuottaa säännöllistä, laadukasta, kohdeyleisön tavoittavaa sisältöä, joka oikeasti johtaa liiketoimintasi konkreettisen kasvamiseen ja näkyvyyden parantumiseen. Juuri tästä syystä moni yritys päätyy nykypäivänä somen ulkoistamiseen, jolloin yksi tiimi hoitaa somekanavien hallintaa täyspäiväisenä työnä.
Yhteenveto
Somekanavilla on hyvin erityyppisiä ominaisuuksia ja yleisöjä, kun niitä tarkastelee tarpeeksi analyyttisestä kulmasta. Samaa sisältöä ei kannata räiskiä kaikkiin kanaviin sillä perusteella, että se menestyy hyvin yhdessä tietyssä kanavassa. Ulkoistetun somen avulla saat tarkan strategisen suunnitelman siitä, minkälaista sisältöä millekin kanavalle kannattaa tuottaa sekä siitä, minkälaista kohderyhmää kustakin kanavasta kannattaa tavoitella. Resurssien mukaan on hyvä panostaa mieluummin yhteen tai kahteen kanavaan kunnolla kuin tuottaa vajavaista, epäsäännöllistä sisältöä kaikkiin somekanaviin.
Mikäli uusien somekanavien haltuunotto tai nykyisen someläsnäolon parantaminen kiinnostaa, voit olla yhteydessä Mainostoimisto Taigaan. Meiltä löytyy monenlaisia paketteja eri kanaviin sopivaksi ja räätälöimme sinun yrityksellesi mielellämme sopivan ratkaisun. Vastaamme myös lisäkysymyksiin somekanaviin ja niiden ominaisuuksiin liittyen, mikäli sellaisia heräsi tätä kirjoitusta lukiessasi.